SSP

SSP forebygger kriminalitet blandt børn og unge og laver også indsatser for kriminelle i alderen 18-25 år, kaldet SSP+.

Læs mere om SSP København her

SSP er en vigtig samarbejdspartner for Fritidscenter Ydre Valby. Derfor har vi også flere medarbejdere samt en repræsentant fra ledelsen i forskellige udvalg.

SSP lokaludvalg:

• Driss (Medarbejder i Fritidscenter Ydre Valby)
  • Monica (Medarbejder i Fritidscenter Ydre Valby, Hoffet)
  • Sussan (Teamkoordinator i Fritidscenter Ydre Valby, August Wimmersvej)
  • Dennis (Medarbejder og TR i Fritidscenter Ydre Valby, Rødbyvej)
  • Knut (Teamkoordinator i Fritidscenter Ydre Valby, Lykkebo)
  • Danny (Teamkoordinator i Fritidscenter Ydre Valy, FATO)

SSP koordinationsgruppe:

• Danny (Teamkoordinator i Fritidscenter Ydre Valby, FATO)
  • Jakob (Pædagogisk leder i Fritidscenter Ydre Valby)

Gennem SSP samarbejder en række faggrupper om at forebygge kriminalitet blandt børn og unge i Københavns Kommune.

SSP København er et lokalt samarbejde mellem Socialforvaltningen, Børne- og Ungdomsforvaltningen, Kultur- og Fritidsforvaltningen, Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen, Kriminalforsorgen samt Københavns Politi.

SSP's mål er at forebygge kriminalitet blandt børn og unge i alderen 10-18 år og nedbringe antallet af unge i alderen 10-18 år, der begår alvorlig kriminalitet. Dette mål arbejder over 380 skolelærere, klubmedarbejdere, politifolk, socialarbejdere, medarbejdere fra kulturinstitutioner m.fl. i 16 SSP-udvalg i Københavns Kommune for at nå. SSP København har også et SSP+ samarbejde målrettet 18-25 årige, som har begået gentagen eller personfarlig kriminalitet og har brug for en koordineret indsats for at komme ud af kriminalitet.

SSP samarbejdet er etableret i langt de fleste danske kommuner, og SSP udgør oftest omdrejningspunktet i det udførende kriminalpræventive arbejde.

SSP-samarbejdet opbygger lokale netværk, der kan forebygge, at børn og unge begår kriminalitet. Skole, socialforvaltning og politi er de tre centrale aktører i netværket, og samarbejdsfladerne er udvidet betydeligt gennem årene.

Med SSP-netværkets store lokalkendskab kan faresignaler og udviklingstendenser i kriminaliteten og i børns og unges levevilkår opfanges tidligt nok til, at vi kan gøre en indsats, før problemerne bliver for store.