Sprogindsatsen

Alle børn skal have de bedste muligheder for deres sprog

Pejlemærker og mål, 10-13år

Fritidscenteret udvikler modeller for demokratisk dannelse så børnene inddrages på alle niveauer i fritidscenterets daglige liv.

Fritidscenteret understøtter børnenes sproglige udvikling, så de bliver i stand til at udtrykke tanker, følelser og beslutninger.

1. At definere hvilke værdier der ligger til grund for arbejdet i forhold til sprog og medborgerskab samt social dannelse.

2. At støtte børn i at tage fælles beslutninger, uddelegere opgaver og tage ansvar for egne beslutninger.

3. At etablere relevante interesse – og børneråd, hvor børnene har indflydelse på aktiviteter og økonomi.

4. At sørge for, at børnene får mulighed for at deltage i musiske, kreative og bevægelsesaktiviteter i samarbejde med foreningslivet.

5. At være vejvisere og rådgivere i brug af sociale medier og digitale kommunikative muligheder.

6. At der i forhold til de tosprogede børn arbejdes med barnets sprogbaggrund, og at der indgås et forældrepartnerskab for børn med behov for en målrettet indsats.

Pejlemærker og mål, 14-17år (25år)

Fritidscenteret udvikler modeller for demokratisk dannelse af de unge på alle niveauer i centerets daglige liv.

Fritidscenteret understøtter de unges sproglige udvikling, så de bliver i stand til at udtrykke tanker, følelser og beslutninger.

1. At definere hvilke værdier der ligger til grund for arbejdet i forhold til sprog og medborgerskab.

2. At støtte de unge i at tage fælles beslutninger og uddelegere opgaver.

3. At etablere relevante interesse- og ungeråd, hvor de unge har indflydelse på aktiviteter og økonomi, og hvor de unge får mulighed for at repræsentere andre unge i fritidscenterets/klyngens forældreråd/ bestyrelse.

4. At skabe gode sprogmiljøer med særlig fokus på de unges sprogbrug overfor hinanden og mi forskellige kontekster med de voksne som gode rollemodeller.

5. At give mulighed for at de unge kan få hjælp til lektier, jobsøgning o.a.

6. At være vejvisere og rådgivere i brug af sociale medier og digitale kommunikative muligheder.