Pejlemærker og mål, 10-13år
Mål |
Vi opfylder målet ved: |
Fritidscenterets børn deltager i et socialt fællesskab på tværs af sociale og etniske forskelligheder. Fritidscenteret har forventninger og tilbud til alle centerets børn og understøtter indsatsen for chancelighed. |
1. At definere hvilke værdier der ligger til grund for arbejdet med inklusion og fællesskab. 2. At sikre miljøer, der tager udgangspunkt i børns interesser og erfaringsniveau, så børnene oplever tilbuddet fagligt, personligt og socialt udviklende. 3. At sikre børnene kendskab til og støttet i at deltage i byens mange kultur- og fritidstilbud. 4. At have et formaliseret samarbejde med foreningslivet, uddannelsesinstitutioner og eksterne aktører om konkrete aktiviteter. 5. At udarbejde en sorg/ kriseplan, en antimobbepolitik, en plan for konflikthåndtering mv. 6. At inddrage barnet, forældrene og skolen samt andre samarbejdspartnere i udarbejdelse af individuelle handleplaner for børn i udsatte positioner |
Pejlemærker og mål, 14-17år (25år)
Mål |
Vi opfylder målet ved: |
Fritidscenteret udfordrer de unge på deres personlige, sociale og faglige dannelse. Fritidscenteret er et attraktivt møde – og aktivitetssted for de unge, hvor meningsfulde aktiviteter og nærværende voksenkontakt skaber sociale fællesskaber på tværs af sociale og etniske forskelligheder. |
1. At definere hvilke værdier der ligger til grund for arbejdet i forhold til inklusion og fællesskab. 2. At skabe samværsformer præget af respekt, tolerance og ansvarlighed. 3. At støtte unge i at blive en del af et socialt fællesskab, f.eks. via ”Ung til Ung – metoden”. 4. At arbejde med selvindsigt og empati hos de unge for at de kan blive aktive medborgere. 5. At inddrage ungdomsskolen, fritids-, kultur- og foreningslivet samt andre interessenter i arbejdet med inklusion og fællesskab i forhold til aktivitetsplanlægningen. 6. At udarbejde en sorg/kriseplan, antimobbepolitik, plan for konflikthåndtering mv |