Inklusion og fællesskab

Pejlemærker og mål, 10-13år

Fritidscenterets børn deltager i et socialt fællesskab på tværs af sociale og etniske forskelligheder.

Fritidscenteret har forventninger og tilbud til alle centerets børn og understøtter indsatsen for chancelighed.

1. At definere hvilke værdier der ligger til grund for arbejdet med inklusion og fællesskab.

2. At sikre miljøer, der tager udgangspunkt i børns interesser og erfaringsniveau, så børnene oplever tilbuddet fagligt, personligt og socialt udviklende.

3. At sikre børnene kendskab til og støttet i at deltage i byens mange kultur- og fritidstilbud.

4. At have et formaliseret samarbejde med foreningslivet, uddannelsesinstitutioner og eksterne aktører om konkrete aktiviteter.

5. At udarbejde en sorg/ kriseplan, en antimobbepolitik, en plan for konflikthåndtering mv.

6. At inddrage barnet, forældrene og skolen samt andre samarbejdspartnere i udarbejdelse af individuelle handleplaner for børn i udsatte positioner

Pejlemærker og mål, 14-17år (25år)

Fritidscenteret udfordrer de unge på deres personlige, sociale og faglige dannelse.

Fritidscenteret er et attraktivt møde – og aktivitetssted for de unge, hvor meningsfulde aktiviteter og nærværende voksenkontakt skaber sociale fællesskaber på tværs af sociale og etniske forskelligheder.

1. At definere hvilke værdier der ligger til grund for arbejdet i forhold til inklusion og fællesskab.

2. At skabe samværsformer præget af respekt, tolerance og ansvarlighed.

3. At støtte unge i at blive en del af et socialt fællesskab, f.eks. via ”Ung til Ung – metoden”.

4. At arbejde med selvindsigt og empati hos de unge for at de kan blive aktive medborgere.

5. At inddrage ungdomsskolen, fritids-, kultur- og foreningslivet samt andre interessenter i arbejdet med inklusion og fællesskab i forhold til aktivitetsplanlægningen.

6. At udarbejde en sorg/kriseplan, antimobbepolitik, plan for konflikthåndtering mv