Sammenhæng også i overgange

Pejlemærker og mål, 10-13år

Fritidscenteret samarbejder med skolen og andre samarbejdspartnere for at sikre trivsel og helhed i barnets udvikling, dannelse og læring.

Fritidscenteret, fritidsinstitution og skole samarbejder om at skabe en tryg og sammenhængende overgang ved skift fra fritidsinstitution til fritidscenter.

1. At definere hvilke værdier institutionen bygger sit pædagogiske arbejde med overgange og skabelsen af sammenhænge på.

2. At bidrage med fagligt kendskab til børn i det tværfaglige samarbejde med skolen, herunder i forhold til trivsel, den formelle og uformelle læring.

3. At åbne fritidscenteret for- og mod foreningslivet og andre aktørers fritidstilbud samt bryde de bygningsmæssige grænser og lægge aktiviteter uden for fritidscentret.

4. At udarbejde konkrete samarbejdsaftaler med skolen om overgange.

5. At udarbejde, et årshjul med konkrete overgangsaftaler vedr. overgangen fra fritidsinstitution til fritidscenter og fra fritidscenter for de større børn til fritidscenter for unge 14 – 17/23 årige.

6. At indgå i samarbejde med alle relevante aktører, herunder skoler, SSP, socialforvaltningen, foreningslivet, boligsociale medarbejdere mv. 7. At tilbyde vejledning og rådgivning om muligheder for ungdomsuddannelse og job. 8. At samarbejde med andre fritidscentre om et mangfoldigt udbud til børn i området.

Pejlemærker og mål, 14-17år (25år)

Fritidscenteret støtter de unges trivsel og dannelse, så de kan gennemføre skolegang og ungdomsuddannelse.

Fritidscenteret ruster de unge til livsduelighed ved at udvikle deres sociale, kulturelle og uddannelsesmæssige kompetencer

1. At definere hvilke værdier der ligger til grund for arbejdet med overgange.

2. At tilbyde vejledning og rådgivning om vej til uddannelse og job, herunder hjælp til fritidsjob.

3. At styrke og udvikle samarbejdet med grundskolen, Ungdommens Uddannelsesvejledning, ungdomsskolen, socialforvaltningen og ungdomsuddannelserne.

4. At åbne fritidscenteret for og mod foreningslivet og andre aktørers fritidstilbud.

5. At deltage i udarbejdelsen og udførsel af en ”klubbydelsplan, herunder etablere et opsøgende gadeplansarbejde