Pædagog og skolepædagog, Maja. 2019

Med kerneopgaven for øje, prioriterer Fritidscenter Ydre Valby fremgang og udvikling, både for den enkelte ansatte, medlemmerne i centret, men også for centret i en helhed. Det har været min oplevelse fra de knapt 4 år, jeg har været pædagog i Fritidscenter Ydre Valby. Som ansat i centret har du stor frihed til at gennemføre aktiviteter og projekter, som udspringer fra netop din ekspertise og faglighed. Jeg er pædagog, og har uddannelse inden for musik og sang, så mine arbejdsopgaver ligger primært indenfor musik i form af sang, kor, karaoke og performance. Jeg bruger det musiske element som et pædagogisk værktøj i mit arbejde med kerneopgaven. Solid forberedelse med velfunderede pædagogiske overvejelser og evaluering er nogle af nøgleordene, når der skal forberedes aktiviteter og projekter i centret. Dette giver børnene en underholdende oplevelse, men som regel også en oplevelse, der har pædagogisk værdi for deres udvikling. Det er en glæde at opleve og være del af den kultur.

En stor del af mit arbejde foregår på Valby skole, her får jeg mulighed for at danne relationer med endnu flere børn fra min enhed. På skolen er jeg i en støttefunktion og samarbejder tværfagligt med lærerne, og ofte også med socialrådgivere og psykologer. I det pædagogiske arbejde og i støtteopgaven tages der altid udgangspunkt i det enkelte barn og dets udfordringer. Der udarbejdes handleplaner i samarbejde med lærerne, med udgangspunkt i det enkelte barn. Deltagelsen i skolearbejdet giver mig et større indblik i, hvordan en dag for klubbens børn ser ud, og det kan man tage med sig i tilrettelæggelsen af arbejdet med børnene i enheden.

Fritidscenter Ydre Valby danner rammerne for et miljø, hvor man har mulighed for at bruge sin pædagogiske kunnen, men også at finpudse sine færdigheder og videreudvikle sine arbejdskompetencer. Herved skabes de bedste pædagogiske forudsætninger for det enkelte medlem.